JAWA Pérák
Specializuji se na opravy, kompletní renovace a údržbu dynam, zapalování, na motorkách Jawa kývačky. Tato velmi důležitá část motocyklu bývá často hrubě zanedbávána a neudržována. Velmi často po hrubém amatérském zásahu ,kdy byly rozladěny všechny elektrické parametry a základní mechanické nastavení, které bez dílenského vybavení není možno v domácích podmínkách opětovně přesně nastavit. Velmi důležité je obzvlášť nastavení maximálního napětí a tzv. přechod mezi prvním a druhým regulačním stupněm. Toto a další parametry nastavuji na speciálním zařízení, takzvaném "zkušebním stavu". Toto zařízení sestává z elektromotoru ,který má možnost plynulé změny otáček od nuly do sta procent, dále z měřící soustavy která měří napětí na vývodech 61 a 51 a dále proudy celkové z dynama a skutečný nabíjecí proud do akumulátoru. Důležité elektrické veličiny jsou měřeny na přesných laboratorních měřících přístrojích PHILIPS. Zařízení má proměnné zatěžovací rezistory které jsou libovolně připojitelné aby byly simulovány skutečné elektrické podmínky jako na jedoucím motocyklu. Na tomto zkušebním stavu tedy Vaše relé na dynamu nastavím naprosto přesně v celém rozsahu otáček, tedy od volnoběhu tzn. 1200 otáček až po maximum tedy 4750 otáček. Neméně důležité je nastavení spínacího napětí, což je okamžik kdy relé připojí akumulátor s výstupem dynama a začne se proud pro motocykl odebírat z dynama a baterie se začne dobíjet.Při renovaci dbáme na maximální kvalitu, preciznost a pečlivost .V maximální míře se snažíme zachovávat originální díly. Každý jednotlivý celek je co nejvíce rozebrán, vyčištěn a opraven. Jednotlivé pružné díly relé jsou překontrolovány a opětovně nastaveny mechanické parametry přítlaků.Výsledkem je plně funkční dynamo, které Vás na silnici hned tak nezklame. Je pouze na Vás jestli zvolíte do Vaší motorky moderní elektronické relé , které do veterána nepatří, nebo dáte přednost spolehlivému mechanickému relé, které Vám bude sloužit dalších 50 let. Po našem nastavení tedy dostáváte do rukou precizně seřízený díl, který plní bezvadně svou funkci a Vy máte v motocyklu originální spolehlivé dynamo - staré dobré české vibrační mechanické relé.
Údržba a doporučení
Vibrační relé umístěné na statoru dynama, zapalování, je spolehlivé zařízení ,ovšem vyžaduje občasnou údržbu. Občas doporučujeme celé dynamo demontovat z motorky, očistit opatrně od všech nečistot, zběžně překontrolovat mechanický stav. Poté jemným smirkem velmi opatrně a mírně očistit všechny stříbrné kontakty. Následně prostříkat elektrické kontakty přípravkem na elektrické kontakty ve spreji např. KONTOX apod. Osušte hadříkem a dynamo zvenčí nakonzervujte konzervačním olejem ve spreji např. WD40. Při zpětné montáži dotahujte dynamo opatrně a s citem pomocí šroubů, velmi často je čelo dynama pokroucené od silného dotažení. I ta nejmenší pravidelná údržba se Vám odmění dlouhou životností a bezproblémovým chodem . Velmi důležité upozornění – nikdy se nesnažte o nějaké nastavení regulačními prvky. Nastavovací šrouby jsou velmi citlivé na sebemenší zásah a rozladěním jednoho parametru se automaticky rozladí další parametr. Bez zkušebního stavu a poměrně velkých zkušeností je nemožné korektně relé seřídit. Veškeré snahy o nastavení na běžícím motocyklu je pouhý pokus, který se podaří velmi nepřesně. Regulátor sice vykazuje známky jakéhosi nastavení, ale skutečné seriozní seřízení to není. Vždy vyžadujte po prodejci nebo renovátorovi Vašeho dynama informaci o způsobu nastavování relé, které musí být seřízeno na skutečném elektrickém plynulém zkušebním stavu. Jakékoliv jiné nastavovací "pomůcky" jsou nespolehlivé a velmi nestabilní, relé může zakmitávat, čehož si nemusíte všimnout, velmi rychle se potom opotřebovávají stříbrné kontakty, atd. atd. Nepřetěžujte dynamo zbytečně velkým proudovým odběrem. Doporučuji instalujte do hlavního světlometu žárovku max. 25W, což je doporučená hodnota v návodu.Dále pohlídejte ,aby stírací filc byl vždy řádně namazán kvalitním mazivem a netlačil příliš silně na vačku, dochází potom k rychlému opotřebení filcu. Všechny dynama jsou nabuzena na ukostření baterie + pól na kostru, v případě ,že nabudíme na – pól na kostru ,tak najdete samolepku na kostře dynama s označením – pól. Je nutno podotknout ,že záruka se nevztahuje na rozladěné a neodborně namontované dynamo. Mnoho bezstarostných kilometrů s Vašim renovovaným dynamem přeje servis DYNAMAZAHRADNICEK
Popis prací na Vašem dynamu, zapalování
- kompletní rozebrání statoru zapalování včetně relé
- očištění od mastnoty a nečistot v biologickém mycím boxuBIO-CIRCLE®
- vykartáčování ocelovým kotoučem
- srovnání čela zapalování, které bývá pokroucené od nešetrného dotažení do karteru
- oprava veškerých nefunkčních součástí , neopravitelné díly nahrazeny novými/ všechny izolační bužírky vyměněny
- zalakování cívek statoru elektrolakem , oprava případné potrhané tkaniny
- kontrola ohmických hodnot statorových cívek, odpor navinutý na cívce je potřeba proměřit a popřípadě opravit, protože vysokou teplotou při špatně nastaveném relé se opálí izolační lak na odporovém vodiči a může dojít k mezizávitovému zkratu, což samozřejmě zásadně změní ohmickou hodnotu a relé není možno seriozně nastavit. Poté je odpor zalakován elektrolakem.
- výměna vodičů, uhlíků, základové desky, kondenzátoru, prešpanu.
- za zmínku stojí přítlačné pružiny uhlíků.Dnešní nové replikové pružiny mají extrémně velký přítlak, způsobený použitým nevhodným a silným pružinovým drátem. Uhlíky potom velmi silně tlačí na rotor a ten se nepřirozeně rychle opotřebovává. Proto jsme ve spolupráci s českou pružinárnou připravili a vyladili novou pružinu, vyrobenou přesně podle originálu a s garantovaným tlakem na uhlíky. Nová pružina je pozinkovaná a velmi kvalitní. Všechny dynama, které jdou od nás k zákazníkovi mají namontované tyto pružiny.
- vždy doporučuji zaslat i Váš rotor, na kterém kontroluji napětí ,proud a teplotu při reálné zátěži na roztočeném zkušebním stavu, dále je rotor taktéž zrenovován
- následuje celkové sestavení a přichází na řadu velmi přesné a jemné mechanické nastavení předepsaných hodnot vzduchových mezer mezi jednotlivými pohyblivými částmi relé. Nakonec se nastavují elektrické hodnoty na zkušebním stavu jak bylo popsáno výše.
- posledním krokem je velmi důležité zakápnutí všech šroubových spojů červenou barvou
- na Vás zbývá pouze vložit do motorky, zkontrolovat správnou polaritu, nastavit předstih a odtrh. Přívod od indukční cívky připojte přímo na lisovaný konektor na kondenzátoru do připraveného zlaceného konektoru.
Ceník za renovaci Vašeho dynama
Typ dynama | Cena |
---|---|
JAWA Pérák 1. válec | 5300 Kč - V případě vadného kladívka a svorkovnice bude cena vyšší o 810 Kč |
JAWA Pérák 2. válec | 5500 Kč - V případě vadných kladívek a svorkovnic bude cena vyšší o 1370 Kč |
Renovace Vašeho rotoru | 650 Kč |
Vačka nová | 250 Kč |
Poštovné dobírkou | 195 Kč |